Achter een Afrikaanse kinderlach verschuilt zich vaak meer..

11 november 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Liewe volgelinge,

Wat was het weer leuk om al jullie lieve reacties te lezen op ons vorige blog!

We zijn ondertussen al aardig geïntegreerd in het Afrikaanse leven; vroeg wakker worden, op naar onze lieve kids, veel geduld hebben en roeien met de riemen die we hebben. We zullen jullie even bijpraten over afgelopen week.

We zijn weer met de leerlingen van Grade 4 aan de slag gegaan. We merken dat de kinderen erg enthousiast zijn om met ons te leren. We denken dat dit komt doordat wij ze meer individuele aandacht kunnen geven die ze anders missen. Daarom is het extra fijn om ze weer op te halen uit hun grote klas. We kunnen erg lachen met de kinderen maar we zijn er afgelopen week ook achter gekomen dat het niet alleen maar een lach is. Sommige kinderen hebben ons meer verteld over hun thuissituaties, we zijn hiervan erg geschrokken. We hebben bijvoorbeeld een meisje die haar vader heeft verloren en met haar moeder & zussen in een shack woont. Haar moeder is alcoholist en scheldt haar veel uit. Dit meisje blijft daarom lang op straat en wil het liefst pas naar huis als iedereen slaapt. Ook vertelde ze dat haar oom & zussen haar slaan. Het raakt ons erg als we zulke verhalen horen. En dit is er nog maar 1… Het is frustrerend dat we niet meer kunnen zijn dan een luisterend oor en een arm om hun heen. Daarom kijken we er elke dag naar uit om de kinderen te knuffelen en ze aandacht te geven. Elke dag herhalen we spelenderwijs het ABC. Verder laten we ze woorden maken, oefenen we met het herkennen van letters, stukjes lezen, tellen, sommetjes maken, meten tussendoor een energizer (we laten ze bijvoorbeeld een Afrikaans liedje zingen ). De kinderen hebben veel verschillende niveaus, dus daar stemmen we onze lessen op af. Al onze lessen gaan in het Engels. Af en toe stappen ze even over op het Afrikaans, wat stiekem voor ons soms ook wel makkelijk is ;) Maar het is de bedoeling dat er Engels wordt gepraat.

We hebben ook een dagje meegekeken in de klassen. Wat een ander onderwijs dan in Nederland! Slapende kinderen, uren hetzelfde werk doen, om 10uur ’s ochtends al warm eten, ga zo maar door! We willen graag nog veel meer zien van het onderwijs in Zuid-Afrika. Natuurlijk zijn we ook hard aan de slag met onze handleiding en hebben al gezocht naar educatieve middelen om mooie leskisten af te leveren aan Ready4life. Hier gaat onder andere een deel van ons ingezamelde geld naartoe omdat we het belangrijk vinden dat de vrijwilligers met goed materiaal aan de slag kunnen gaan. We kijken ernaar uit om nog meer mooie dingen te doen met ons geld!

Nu we in Afrika zijn, kan een swingende dansles natuurlijk niet ontbreken! Met nog wat meiden uit ons huis hebben we afgelopen donderdag onze heupen aardig losgeschud, haha. Op het ritme van de djembé hebben 2 Afrikanen ons een leuke en bijzondere dans geleerd. Wie weet dansen we hem nog een keer voor jullie ;)

Het weekend was weer heerlijk! We zijn met Marthe en Leandra het binnenland ingegaan, naar Graaff Reinet. Wat bekend staat als ‘de stad der verlatenheid’. & dat hebben wij geweten! Tussen enorme bergen lag dit kleine stadje. Wat een rust en stilte was hier te vinden. We zijn naar de Valley of Desolation geweest. Op de foto’s zien jullie het prachtige uitzicht. Wat is de natuur toch mooi! Zo zien we elke keer weer een andere kant van Afrika. Verder lekker rustig aan gedaan, genieten van het weekend en het mooie weer. Ook zijn we op walvistour geweest, met een klein vissersbootje hebben we walvissen en pinguïns gespot! Wat een hilarische beesten zijn die pinguïns en hoe enorm zijn daarin tegen de walvissen. Ohja, als we het toch over dieren hebben.. we kunnen zelfs dieren spotten op onze eigen kamer. Wat iets minder grappig is: SALAMANDERS! Met pollepels, pannen en een team aan huisgenoten zijn ze onze kamer uitgewipt! Verder is onze golf ook niet helemaal heel meer, want er is een Afrikaanse vogel (we vonden het lijken op een kalkoen) tegenaan gevlogen, oeps… Van de week maar even naar de garage, we worden al vaste klant!

We genieten hier nog volop, dus jullie kunnen deze Afrikaanse dames nog niet thuis verwachten!
Heel veel liefs voor jullie allemaal en een fijne week!
XX

1. Joël:
    11 november 2013
    Super leuk om weer te lezen! Jullie maken wat mee zeg!
    Wat een indrukken en belevenissen!
    Geniet ervan!
    groetjes, Joël
  2. Henri:
    Goed bezig, ga zo door!
    En blijf genieten :)
  3. Eloïse:
    11 november 2013
    Wauw!! Wat heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten en zoveel mooie dingen meemaken, maar ook heftige dingen. En wat een prachtige foto's! toppers zijn jullie hoor! Een kind laten voelen dat het geliefd is iets heel moois, keep on shining girls! Bid voor jullie en geniet vanuit hier met jullie mee! liefs!!
  4. Iris:
    11 november 2013
    Ladies, wat maken jullie toch weer veel mee! Wel erg om al die zielige verhalen van de kinderen te horen. Het lijkt me frustrerend om daar niks mee te kunnen doen! Maar wat goed van jullie dat jullie ze een beetje liefde kunnen geven :) Wat een leuke foto's en wat leuk dat jullie pinguïns hebben gezien! Heel veel plezier nog :) Liefs
  5. Wilma:
    11 november 2013
    Wel heftig wat sommige kinderen meemaken.
    Ben benieuwd naar jullie dans.....
    Sterkte met de salamanders en geniet verder!
    Ik geniet van jullie leuke verhalen. Als het onderwijs tegenvalt kunnen jullie altijd nog journalist worden.....
    Mooie foto's. Zo kun je je het leven daar wat beter voorstellen.
    Henriëtte de CD is erg mooi!!
    XX
    Wilma
  6. Familie verhoef:
    Hoi meiden,
    Wat leuk om te zien wat jullie allemaal meemaken.
    Grappig, zo'n grote blonde juf tussen alle donkere krullenbolletjes.
    Geniet van alles.
    Safera, we hebben vorige week zondag met je moeder en zussen een advocaatje met slagroom genomen op je verjaardag. 't Is maar dat je het even weet...
    Groetjes uit een bewolkt Appel,
    Fam Verhoef
  7. Gert-Jan:
    Hallo meiden
    Wat een leuke, en mooie foto's.
    En wat naar van dat meisje! gelukkig dat jullie ze weer een lach kan geven, succes!!!
  8. OPA EN OMA v VOSKUILEN:
    Lieve Safera en Henriette ,

Bedankt voor jullie mooie en leuke verhalen .
    Bijzonder wat jullie allemaal meemaken,wat een heel ander leven heb je daar.En de foto,s zijn ook prachtig.We genieten er van .
    Heel veel groeten en knuffels ,DIKKE KUS XXXXXXXXXXXXXXX
  9. Rianne v R:
    12 november 2013
    Wat een indrukwekkende verhalen van die kids...

Zo te horen zijn jullie inderdaad al behoorlijk geïntegreerd! Wat goed zeg! Succes met de lessen ;) Lijkt me heel lastig zoveel verschillende niveaus!

Liefs, Rianne
  10. Anton Verstoep:
    13 november 2013
    Dear African ladies,

The impressions are impressive and we can still continue with more superlative descriptions of the creation. The salamander is also created by God and not dangerous like the scorpion...!
    Een volgende reactie op jullie reisverhaal laat even op zich wachten omdat ik voor twee weken naar Kenia ben.

May God bless you abundantly.
  11. Koen:
    16 november 2013
    Dames,
    Knap hoe jullie dat doen! Geniet en maak nog meer mooie dingen mee.
    X