The time of our life!

9 december 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Liewe, liewe volgelinge!

Alweer ons laatste reisverslag, die tijd is baie vinnig gegaan! Ondertussen zitten we al een paar dagen in Kaapstad, maar we zullen jullie even het einde van onze tijd bij Ready4life vertellen.

Vorige week hebben we afscheid genomen van Kleinschool. Het gaf ons een gek gevoel dat we er waarschijnlijk nooit meer terug komen. Samen moesten we nog even op het kantoor komen van de directeur. Hij nam samen met Mrs. Fraser de tijd om ons te bedanken. Hij vertelde ons nogmaals hoe belangrijk het is dat vrijwilligers hier komen helpen. Hij vindt het erg bijzonder dat wij familie en vrienden achter laten om bij hun op school een steentje bij te dragen. Hij vertelde dat hij er elke dag blij van werd als hij onze witte chico zag! ;)  We kregen voor onze inzet een diploma, mooi gebaar! Aan Mrs. Fraser hebben we de lesboxen overhandigt die de vrijwilligers gaan gebruiken op Kleinschool. Veel drukkies later verlieten we de school die veel voor ons is gaan betekenen…

Zoals jullie inmiddels weten is een deel van ons opgebrachte geld naar lesmateriaal voor Kleinschool gegaan. Het overige bedrag hebben wij overhandigt aan Ready4life, door middel van een onderwijscheque. Met dit geld gaat Ready4life ervoor zorgen dat het basisonderwijs ondersteunt wordt. Dit gaan ze bijvoorbeeld doen door uniformpjes te kopen voor kinderen die niet naar school kunnen, lesmateriaal te kopen, vernieuwingen in het onderwijs door te voeren, etc. Het geeft ons een goed en voldaan gevoel dat we de kansarme kinderen zo nog extra kunnen ondersteunen. Zonder jullie inzet en hulp was dit nooit gelukt, namens Ready4life ook ontzettend bedankt!!

We hadden nog een dagje over dus zijn naar het weeshuis ‘Zanathemba’ gegaan. Dit is een ander project  van Ready4life. 5 jaar geleden is dit opgezet door een heel jong stel uit Nederland. Wat een prachtig werk wordt hier verzet. We werden geraakt door heftige verhalen en zijn blij dat de kinderen daar voorlopig onderdak kunnen vinden. Op de dag dat wij er waren kwam er een drieling in het huis, van 8 maanden oud. 1 hiervan had vreselijke brandwonden over zijn lichaam en gezicht.. Zijn ouders hadden hem verwaarloost en er was heet water over hem heengekomen. Het raakt ons diep deze kinderen al zoveel meegemaakt hebben..

Aan alles komt een einde, dus ook aan onze tijd in Port-Elizabeth. Met een dubbel gevoel verlieten we deze stad. Vooral omdat we de avond ervoor gehoord hadden dat Nelson Mandela was overleden. Dit is natuurlijk heftig nieuws voor alle Afrikanen. Nu we in Kaapstad zijn zien we overal de vlaggen half stok hangen en kleine herdenkingsplaatsjes. Verder merken wij er niet heel veel van. Presidenten van over de hele wereld komen richting Zuid-Afrika en er worden voorbereidingen getroffen voor de begrafenis. Het is extra bijzonder om hier nu te zijn en dit mee te maken. We zijn daarom ook naar de film ‘a long walk to freedom’ geweest (een film over het leven van Nelson Mandela) en hebben Robbeneiland bezocht. Een indrukwekkende geschiedenis dat zich hier heeft afgespeeld! Zondagochtend in de Hillsong kerk hebben we Nelson Mandela herdacht, er werd benadrukt hoeveel geduld Madiba heeft gehad en dat hij hierdoor tot inspiratie was voor heel veel mensen! Hier kunnen wij veel van leren. Hand in hand hebben we met z’n allen gedankt en gebeden voor hem.

Deze week gaan wij nog verder genieten van onze vakantie in Kaapstad en van het prachtige land Zuid-Afrika. We hebben ontzettend genoten en deze ervaring nemen we ons hele leven mee.

We willen jullie héél erg bedanken voor jullie support en reacties. Het heeft ons veel energie gegeven. Geniet nog maar even van de rust, want zaterdag om 14.00 zijn wij weer in het koude kikkerland!

Baie drukkies! Safera & Henriette

1. Anita:
    Geniet van jullie laatste dagen! Ik kan niet wachten! XXX
  2. Nadine Hazeleger:
    9 december 2013
    Het is echt mooi om jullie blogs elke keer te lezen:)
    Geniet van jullie laatste daagjes daar in SA!

Groetjes Nadine
  3. Jennifer:
    9 december 2013
    Lieve meiden, wat een geweldige verhalen elke keer! Mis jullie xxx
  4. Gerard en Tineke:
    9 december 2013
    lieve Henriette en Safera, bedankt voor jullie mooie en heftige verhalen !
    Nog een fijne week in Kaapstad en we zien uit naar zaterdag om
    jullie in onze armen te sluiten.
    liefs Gerard en Tineke
  5. Wilma:
    9 december 2013
    Lijkt me zeker vreemd om nooit meer terug te komen op de kleinschool waar jullie zo veel betekend hebben!
    Geniet er nog even van en tot zaterdag!
    Wilma
  6. Lourens Lutgendorff:
    9 december 2013
    Henriette en Safera Heel indrukwekkende verhalen Geniet van jullie tijd in Kaapstad Groet Lourens
  7. Anton Verstoep:
    9 december 2013
    Dear Globetrotters, nog een paar nachtjes slapen..., dan kom je weer in een andere wereld, maar probeer iets van daar vast te houden om nooit meer kwijt te raken. De liefde die jullie gedeeld hebben zal zich vermenigvuldigen en dat krijg je echt weer terug. Mooi om juist nu op Robbeneiland geweest te zijn, wij bewaren ook mooie herinneringen aan ons bezoek. Goede vlucht en veilige landing..., al blijf je met je hoofd nog wel even zweven...;-)
  8. Albert en Evelien:
    9 december 2013
    Wat een mooie titel voor jullie laatste blog!! Bewaar jullie goede en fijne herinneringen in jullie hart. Wij zijn hier thuis aan het aftellen tot zaterdag en wachten jullie op met baie hollandse drukkies hoor.... xxx
  9. Arice:
    Hee meiden!
    Geniet van jullie laatste dagen daar en bewaar de mooie herinneringen! Een veilige terugreis gewenst en tot snel!
    Liefs!
  10. Melanie:
    10 december 2013
    Geniet van jullie laatste weekje meiden!
    Tot snel..

Drukkie! ♡
  11. Riande:
    Hé meiden!
    Geniet van jullie laatste dagen!
    Tot snel!
    Liefs!
  12. Rianne v R:
    Ha Saf en Henriette,

Alweer het laatste verslag.. Wat vliegt de tijd..
    Wat veel indrukken hebben jullie op gedaan! En wat hebben jullie veel voor die kinderen kunnen doen.. Top!
    Geniet nog even in Kaapstad en alvast een hele goede reis naar huis.

Liefs Rianne
  13. OPA EN OMA v VOSKUILEN:
    LIEVE MEIDEN ,
    Bedankt weer voor dit mooie reisverhaal en de foto ""s .
    We tellen de dagen dat je weer hier bent .
    Tot gauw ,dikke kus en knuffel ,liefs OPA en OMA v V XXXXXX
  14. Familie verhoef:
    11 december 2013
    Hoi Safera en Henriëtte,
    Nog een paar fijne dagen en dan zit het er echt op.
    Goede reis terug en we komen jullie vast wel een keer tegen.
    Familie Verhoef
  15. Joël:
    11 december 2013
    Hoi hoi, Tof om weer te lezen! En indrukwekkend om daar te zijn nu Mandela is overleden, dingen die je niet snel zal vergeten. Alhoewel dat voor de hele reis wel zal gelden ;)
    Geniet van de laatste dagen en een goede/veilige reis terug gewenst! Groetjes, Joël
  16. Christa:
    15 december 2013
    Hee meiden,

Hiervan uit Nederland heb ik er nog even de tijd voor genomen om jullie verhalen te lezen, ook al hebben we de meeste dingen samen meegemaakt. Het voelt nog steeds allemaal zo vers en speciaal wat we hebben meegemaakt! Jullie reis naar Kaapstad was ook heel leuk zag ik!:) ik vond het heel leuk om jullie te leren kennen, jullie zijn allebei hele speciale, liefdevolle, warme meiden! Ik mis ons gekletst bij mij thuis.. Ik hoop jullie snel weer te zien!

Liefs Christa