Oproer in de townships!

18 november 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Lieve Hollanders,

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties!

Die tyd is baie vinnig in Suid Afrika! We zijn zelfs bang dat we tijd te kort komen. Misschien boeken we nog een maandje bij…..

Vorige week stond in het teken van onze nieuwe educatieve materialen. Dinsdag hebben we Marieke ontmoet, de oprichtster van Ready4life. Het was een fijn en leerzaam gesprek. Afrika is het op 3 na slechtste land qua onderwijs, wat een shock! Het is daarom onmogelijk om onderwijs hier te vergelijken met dat in Nederland. Dit komt voornamelijk door de ontzettend slechte opleiding tot leerkracht. Ze liet ons duidelijk merken en voelen hoeveel onze bijdrage als vrijwilligers in Kleinschool betekent. Ook zijn ze ons ontzettend dankbaar voor het bedrag wat we hebben opgehaald met de Fancy Africa Fair. Dus thuisfront: deze dankbaarheid is ook zeker voor jullie bedoeld! Met Marieke hebben we bekeken hoe we het leerproces van kinderen in kaart kunnen brengen. Hierdoor konden we weer verder met onze handleiding. Ze heeft ons nog een leuk educatief winkeltje laten zien.

De hele week zijn we met Grade 3 aan de slag gegaan. Deze kindjes zijn erg verlegen en het is moeilijk om met ze te communiceren. Maar wat een schatjes.. We geven ze veel complimenten zodat ze zich op hun gemak voelen en wachten rustig af tot ze wat opener worden. We krijgen steeds meer geduld doordat we weten dat veel kinderen het erg moeilijk hebben. Donderdag zijn we gaan shoppen met onze begeleider van Ready4life. Nee, deze keer niet voor kleding…. Dit ging wel weer op z’n Afrikaans, wij dachten even in een middagje al onze spullen voor de les boxen in te kopen. Maar dat hadden we mis. Aan het einde van de middag waren alleen nog maar de boxen ingeslagen. De volgende dag dan weer verder shoppen.

Vrijdagochtend reden we richting Kleinschool. In de verte zagen we donkere rookwolken. Wij waren ons van geen kwaad bewust en reden verder. Toen we de townships binnen kwamen werden we tegengehouden door de politie. Er was voor ons een muur van vuur gemaakt zodat we er echt niet door konden. We wilden graag naar de kinderen toe, dus besloten een andere weg te pakken... Maar ook hier was het raak, overal waar we keken waren mensen die rotzooi aan het verbranden waren midden op de weg. We kregen het kantoor niet te pakken en besloten toch maar om te draaien en naar kantoor te rijden. Dit was achteraf gezien een hele goede keus! De mensen waren namelijk oproer aan het zaaien om aandacht te krijgen van de overheid. Ze willen heel graag de zogenaamde ‘Nelson Mandela huisjes’. Deze huizen bestaan uit een woonkamer, een slaapkamer en een badkamer. Ze zijn voorzien van water, elektriciteit en riolering. In een aantal townships worden deze huisjes al gebouwd. Dit lijkt een goed initiatief maar wat er werkelijk gebeurd; ze verhuren deze huisjes om geld binnen te krijgen en gaan zelf alsnog in een shack wonen. Na het weekend was de onrust gelukkig weer voorbij en konden we weer naar Kleinschool, waar we voor het eerst met onze nieuwe materialen hebben gewerkt!

Deze week hebben wij ook eindelijk een Afrikaanse braai meegemaakt, een soort barbecue. We werden uitgenodigd door een vriend van onze huisgenoot, Ralph. We hadden het al een keer zelf geprobeerd maar dit was niet echt een succes, het meeste belandde in een koekenpan. Deze keer konden we zien hoe het echt moest. Het hout werd aangestoken en we moesten wachten, wachten en wachten… tot er 2,5 uur later eindelijk vlees op kon. Wat hadden we een trek! Al het vlees werd eerst klaargemaakt en daarna gingen we gezamenlijk eten. Het was heerlijk!!

Het weekend hadden we grote plannen, maar dit werd ingeruild door regen! Bij ons is het ook niet altijd zonneschijn, is dat een troost? ;) Vrijdagavond zijn we, na de wekelijkse borrel van Ready4life, naar een fonteinenshow in Boardwalk geweest, wij noemen dit Disneyland omdat de gebouwen er wat van weg hebben. Zaterdag gingen we op zoek naar de Nissan World Cup, riding club. Heerlijk gekeken naar paarden topsport en herinneringen opgehaald. ’s Avonds zijn we met Ralph en Michelle naar een highschool geweest waar veel jongeren auditie gingen doen voor Ralph zijn Valentine show in februari. Wat zagen we een zang en dans talent! We misten alleen de rode stoelen van The Voice of Holland die konden omdraaien ;) We werden speciaal voorgesteld als de ‘Talent scouting’ from Holland. Daarna zijn we het met hele huis een drankje gaan doen in PE omdat deze week 4 meiden verder gaan reizen.

Zondagochtend zijn we naar de kerk, Father’s house geweest. Dit vinden wij een erg fijne kerk. We hebben veel bekende nummers gezongen, van Opwekking tot Hillsong. Een stukje uit een lied van Hillsong (Always will) wat ons aansprak met betrekking tot Afrika: ‘In my joy, in my pain. You’re Right beside me. In Your arms, there’s always hope’. We zien dat de mensen in de kerk veel blijdschap en hoop halen uit de liederen en de dienst. Het ging over verschillende soorten van relaties, dit is een gevoelig onderwerp in Afrika. Daarom is het knap dat hierover gepreekt wordt. De komende weken gaat het hierover verder.

Dit keer geen wilde dieren foto’s, jammer genoeg! We gaan snel olifanten en ander wild spotten. We hopen dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van onze avonturen.

Veel liefs voor jullie & een drukkie!

Ps. De kerstboom staat hier al! Een beetje vroeg, maar zo komen we nu al in de sfeer..
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ina:
    Lieve Henriette

Super leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Volgens mij genieten jullie volop en anders de kids wel die jullie les geven. Geniet evan, en succes met je inkopen!!!
    Lieve groetjes Alfred en Ina
  2. Egbert:
    Hee meiden!

Super leuk om jullie verhalen te lezen en mooi wat jullie daar aan het doen zijn!

Heel veel succes en hoop gewenst!

Veel groetjes uit Zweden.
  3. Albert en Evelien:
    18 november 2013
    Hoi meiden, wat een mooi verhaal weer deze week. Alleen van de eerste zin daar schrok het thuisfront wel wat van.... ;)
    Wat betreft de foto van de koeien, misschien een uitdaging voor jullie vaders! Een paar maanden daar een koeienproject opzetten/begeleiden... haha Dikke knuffel van ons xxx
  4. Karin Kas:
    Lieve Henriette,

Wat fijn om weer wat van jullie te lezen. Ook tegenstrijdigheden daar: de luxe paardensport en de oproer in de townships. Zo te zien voelen de kinderen zich aardig thuis bij jullie! Al die koppies voor het raam :) leuk om te zien. Geniet van de tijd in Afrika en de warmte! Hier nog geen kerstboom hoor, eerst Sinterklaas nog... Het wordt wel winters koud. Veel succes op school daar.
    Een dikke knuffel en liefs, ook van Jan
    Karin

PS: Natuurlijk ook voor je vriendin
  5. Jeleen Vermeulen:
    Ha meiden,

Gaaf om jullie belevenissen te lezen, bijzonder hoor! Een hele leuke en gezegende tijd toegewenst verder!

Groetjes, Jeleen
  6. Lourens Lutgendorff:
    Hoi Safera en Henriette,

Wat een geweldige ervaringen hebben jullie daar. Mooi om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Leg alles goed vast. Ook voor jullie verslag aan het Europees platform. Helemaal te gek allemaal.

Groet,

Lourens
  7. Familie verhoef:
    Hoi Safera en Henriëtte,
    Leuk om weer wat van jullie avonturen te lezen. Wat is daar veel te zien. Vanwege de kerstboom kan Ellen wel in Afrika wonen want zij wil hem ook al heeeeel vroeg opzetten.
    Ga maar geen maand bijboeken want we denken dat jullie ouders je wel heel graag in Nederland willen hebben met de Kerstdagen.
    Sint is ook gearriveerd (heb het niet gemerkt)
    Een Appels drukkie voor twee kanjers!
    Fam. Verhoef
  8. Heleen:
    18 november 2013
    nou ladies, jullie maken wel spannende avonturen mee daar.. gelukkig mogen jullie veel betekenen voor de kinderen daar, mooi als je merkt dat ze zich opstelllen voor jullie en zich dus op d'r gemak gaan voelen bij die white ladies.. wij zijn druk aan het rijmen geslagen, gelukkig hebben we nog enkele dagen.. een maand langer weg? ik zou het als ik jou was NIET wagen...!!
    xxxxxx remijntjes
  9. Wilma:
    18 november 2013
    Jullie maken heel wat mee daar! Veel suc6 met de kindjes!
    Wij zijn druk met de verhuizing maar het gaat voorspoedig. Hebben veel hulp gelukkig!
    Groetjes,
    Wilma
  10. Jolanda van de Pol:
    19 november 2013
    Henriëtte,
    Zojuist heb ik jullie verhalen gelezen. Wat maken jullie bijzondere dingen mee! En wat mooi dat wij daar iets van kunnen lezen!
    Natuurlijk herken ik dingen in jullie verhalen, die Cor en Robert ook meegemaakt en verteld hebben en daarom weet ik ook dat je deze indrukken nooit meer vergeet.
    Echt geweldig wat jullie daar op dit moment voor de kids kunnen betekenen door ze liefde en aandacht te geven. Een mooi talent wat jullie gekregen hebben. In mn agenda las ik de volgende spreuk, die ik aan jullie doorgeef:
    Your talent is God's gift to you.
    What you do with it is your gift back to God.
    Een gezegende en onvergetelijk mooie tijd verder toegewenst!
    Liefs,
    Jolanda
  11. Carolien Heezen:
    19 november 2013
    Hi Henriette en Safera,

Wow, wat een avontuur! Wat afwisselend.
    Jullie geven niet alleen liefde en kennis aan de kinderen daar, maar krijgen er een hoop levenservaring voor terug.
    Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, ben alweer benieuwd naar volgende week...
    Liefs van Carolien en Gert-Jan
  12. Rianne v R:
    20 november 2013
    Wat een gevarieerd programma hebben jullie zeg. Jullie vallen van het ene in het andere avontuur...en ondertussen pikken jullie al een mooi woordje Afrikaans op ;) Goed bezig!
    En de kerstboom...pff zoo vroeg! Ik richt me eerst nog ff op het sinterklaasfeest ;) Succes weer meiden!!
  13. Ds M. van Leeuwen:
    21 november 2013
    Ha meiden!
    Wat een grote verschillen staan er in zo'n verslagje. Aan de ene kant een zeer slechte onderwijssituatie. Aan de andere kant merk ik dat er qua ontspanning ook wel e.e.a. te halen valt voor een paar Hollanders. Je zult het ook wel nodig hebben. Soms grijpt het allemaal diep in, wat je ziet. Dan is een lach op z'n tijd, ook wel eens heerlijk! Twee beloftes mag je altijd in herinnering roepen. Jezus zegt: Ik ben met je, alle dagen! En: Ik heb alle macht in hemel en op aarde!
    Hartelijke groet,
    ds
  14. Eline van Maanen:
    21 november 2013
    Hoi Henriette en Safera,

Wat leuk om te volgen wat jullie daar allemaal beleven!
    Volgen mij maken jullie daar van alles mee, ben benieuwd naar jullie verhalen :)
    Ik hoop dat jullie nog een goede tijd hebben,

Liefs van ons allemaal
  15. Peter en Anneke van Eijndhoven:
    24 november 2013
    Hoi Henriette en Safera

Henriette ik was vorige week bij je moeder en hoorde daar al de prachtige verhalen van jullie reis. Fantastisch om mee te maken.
    Geniet nog heerlijk van jullie verblijf, vooral ook als laatste de belevenissen in Kaapstad.

Hartelijke groet Anneke van Eijndhoven
  16. Anton Verstoep:
    2 december 2013
    Dag dames, dat Afrikaanse geduld moet je proberen vast te houden tot je terug bent in Nederland en dan hier in praktijk gaan brengen. Dat roept leuke reacties op, maar ook irritaties. Verder wens ik jullie nog een goede tijd toe van afronden.