Afrikaanse dames op safari!

25 november 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Ha leuke volgers!

Dankie vir julle mooi kommentaar op ons verhaal! Hoe gaan dit met julle? Met ons gaan dit baie goed! (Jullie Afrikaanse taalles zit er weer op!;))

Wat een fantastische week hebben we weer gehad! We zullen jullie even bijpraten.

De kinderen van Kleinschool doen hun best, ze luisteren goed naar ons en willen graag leren. Wel merken we dat de zomervakantie er hier aan zit te komen, veel kinderen laten het afweten en de lokalen stromen langzaam leeg. Elke dag is het weer een verrassing welke kinderen we kunnen helpen. Ze zouden allemaal wel willen, maar op die paar m² is dit helaas niet mogelijk. Als we langs de lokalen lopen krijgen we van enkele leerkrachten een lach op ons gezicht, ze proberen er echt nog wat van te maken met de laatste kinderen! Dit is uniek, de meeste denken dat ze al vakantie hebben. Die zitten languit op hun stoel of komen gewoon niet meer opdagen. Wat is trouwens fijn om met onze nieuwe materialen te werken, we hopen echt dat de volgende vrijwilligers er net zo enthousiast mee aan de slag gaan als wij! Vorige week zijn we ook een dagje naar pre school, Riemvasmaak, geweest. Midden in de townships, in een shack, bevind zich dit schooltje.. Hier komen zo’n 20 kinderen elke dag naartoe. Je weet niet wat je ziet! De leeftijden verschillen van 2 jaar tot 10 jaar. In de shack staan allemaal kleine stoeltjes op een rij, hier gaan ze zitten en starten ze de ochtend met een paar uur stampwerk. Dit is niet overdreven! Het ABC wordt erin gedreund en het telwerk wordt voorgezegd. & tot onze grote verbazing zat de begeleidster om de minuut borstvoeding te geven aan haar kind. Vrouwen kunnen inderdaad 2 dingen tegelijk! We hebben zelf nog wat leerspelletjes met ze gedaan en daarna zijn we lekker buiten gaan spelen. We hadden wat hoepels, ballen en springtouwen meegenomen: ze vermaakten zich goed!

Onze handleiding is bijna klaar en de materialen + boxen zijn compleet. Van de week nog de finishing touch en dan kunnen we het overhandigen aan Ready4life. Dit betekent jammer genoeg ook dat het einde van onze tijd bij Ready4life er al weer aan zit te komen, het voelt al heel vertrouwd en daarom willen we er ook nog even niet aan denken om hier te vertrekken. Dus de komende 2 weken nog volop genieten van de kinderen en de collega’s!

Vorige week was ook een avontuurlijke week. Deze Afrikaanse dames moesten natuurlijk op safari! Met onze golf dwars door de natuur in Addo Elephant park, over onverharde paden zelf speuren en uitkijken naar olifanten, zebra’s, buffels en nog veel meer. Het park is 180 000 hectare groot. De dieren kunnen hier vrijuit rondlopen en bewegen, juist daarom is het spannend welke dieren je tegen komt. We zagen al snel een kudde olifanten in de verte. Toen we er aankwamen staken ze net voor ons over, er liep ook een klein olifantje bij. Wat een prachtig gezicht! De rest van de middag heerlijk rondgereden en nog veel meer mooie dieren gezien.

Afgelopen weekend was het tijd voor een stukje garden route, samen met ons huisgenootje Christa. Deze route is een van de mooiste roadtrips langs de zuidkust van Zuid-Afrika. Op de planning stond: Knysna, Plettenberg Bay & Tsitsikamma. De 3uur durende reis is al een cadeautje op zich! Tussen de bergen en de natuur, zie je soms ook de mooie oceaan schitteren. We hadden een bijzondere tussenstop. Aangezien we zo onder de indruk waren van de reusachtige olifanten, kon een ritje hierop natuurlijk niet missen. Achterop bij de ranchers en rijden maar! We hebben een heerlijk olifantentochtje gehad. Daarna zijn we naar het uitzichtpunt ‘The Heads’, in Knysna, gereden. Op een bankje genieten van de ruige zee en het uitzicht. Ook deze plekken hebben ons weer verbaasd, aan de ene kant zagen we vakantieresorts met daar tegenover de armste townships. Dit blijft ons confronterend! Plettenberg Bay staat bekend als de parel van de tuinroute, dit komt door de mooie stranden. Het is daarom ook een geliefde vakantiebestemming voor Afrikaanse jongeren. Hier moesten wij natuurlijk ook even van genieten, lekker zonnen… (sorry!!) Na een gezellig avondje met 2 oude huisgenoten, die daar toevallig ook aan het rondtrekken waren, wilden we weer naar ons backpackershostel gaan. Wij dachten de berg wel even op te scheuren met onze golf. Hij had inmiddels al zoveel overleefd… Dit ging even anders, halverwege gingen we met dezelfde gang weer achteruit! We kwamen natuurlijk niet meer bij van het lachen. Na 2x proberen gingen we vol gas in de eerste versnelling de berg op, pfieuw… Anders hadden we de Afrikaanse mannen nog moeten inschakelen! De hostels zijn erg gezellig, je komt verschillende nationaliteiten tegen en we ontmoeten veel nieuwe mensen.

Onze laatste bestemming was Tsitsikamma (‘plek van veel water’), waar we naar het National Park zijn geweest. Hiken door de mooie natuur. ’s Middags ook nog een sportieve uitdaging, met een zipline dwars door de natuur met indrukwekkende watervallen. Wat is Zuid-Afrika toch veelzijdig!

Zondagavond hebben we afgesloten met een kerkdienst in Father’s house. We hebben met de hele kerk een soort geloofsbelijdenis hardop uitgesproken, dit gebeurt elke laatste zondag van de maand. Het ging weer verder over relaties. Dit keer werden de onderwerpen divorce & gay-relationship behandeld. Heftige onderwerpen, maar wat was het druk! Deze kerk laat goed blijken dat iedereen hier welkom is, erg bijzonder. De spreker liet duidelijk merken dat er voor een ieder plek bij God is.

Na zo’n fantastisch weekend hebben we ook weer enorm veel zin en energie om aan de slag te gaan. We wensen jullie allemaal weer een goede week toe!

Een zonnegroet uit Afrika!

1. Ans Blankestijn:
    25 november 2013
    Hey meiden, ik had en reactie geplaatst maar hij is spoorloos, dus nog maar een keer, misschien komen jullie hem wel ergens tegen.....Wat maken jullie ontzettend veel mee zeg! Vooral steeds die tegenstellingen, lijkt me lastig om steeds te 'schakelen'. Jullie tellen al een beetje af, nou ik ken nog iemand die dat doet :-)
    Lieve groeten uit Barneveld, Cees & Ans Arjan - Erika
  2. Karin Kas:
    25 november 2013
    Had er ook net een geplaatst, maar zie hem niet meer... oeps.
  3. Lisanne Pennewaard:
    25 november 2013
    Tof verhaal, meiden! Leuk ook om te lezen omdat het allemaal zo herkenbaar is. Het uitzichtpunt in Knysna en de ziplines in de Tsisikamma hebben wij ook gedaan. Wat is de natuur waanzinnig mooi he?!
    Wij gaan alweer bijna naar Kaapstad. We hebben en zin in jullie daar te zien! Succes nog de laatste weken!

Liefs
  4. Gerard en Tineke:
    25 november 2013
    lieve meiden, wat een mooi verhaal jullie beleven echt veel!
    En zo te zien ook helemaal niet bang.Elke maandag kijken we uit
    naar jullie nieuwe belevenissen geniet en besef hoe uniek jullie
    tijd daar is!
    liefs Gerard en Tineke
  5. Oma, opa en ina:
    25 november 2013
    Hoi meiden, wat een mooie foto,s weer prachtig jullie zien en beleven veel, geniet ervan. Oma bedankt je voor de mooie kaart ze vond heterg leuk.
    Succes met lesgeven deze week want er moet natuurlijk ook gewerkt worden.
    Lieve groetjes van ons, opa oma en ina
  6. Rianne v R:
    25 november 2013
    Wat heerlijk dat jullie daar van het zonnetje genieten!
    Jullie houden ons goed op de hoogte zeg. Klinkt allemaal weer super. Het zou geweldig zijn als jullie project goed voortgezet kan worden. Geniet ze nog even daar!
    Liefs, Rianne
  7. Wilma:
    26 november 2013
    Wat hebben jullie weer veel genoten van de olifanten en de natuur!
    Veel sterkte met de laatste loodjes!
    XX Wilma
  8. Familie verhoef:
    27 november 2013
    Hoi Dames,
    Wat fijn dat het baie goed met jullie gaan!
    (of zal ik in het niekarks veerder gaon?)
    Wat een geweldige dingen beleven jullie samen en fijn dat jullie de materialen kunnen overhandigen en hopen dat ze er iets mee gaan doen.
    Heel veel plezier nog want de laatste weken zullen wel omvliegen.
    Groetjes uit Appel,
    Familie Verhoef
  9. Tijmen:
    28 november 2013
    Gewoon fantastich wat jullie er allenaal mee maken. En yes geniet noch eff van de. Laatste weeken. And God bless all the work u both do for these childeren. Groetjes.
  10. Anton Verstoep:
    2 december 2013
    Dag meiden, stoere verhalen hoor, vooral voor hen die van avonturen houden in de Afrikaanse jungle. Zijn die ranchers nu nog heel anders dan de rangers die ik ken uit de wildparken...?