Once in a lifetime..

2 december 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Liewe vriende!

De december maand is begonnen, veel van jullie zijn vast druk bezig met sinterklaas. Deze zwarte pietjes maken daar weinig van mee! De zomer is hier juist lekker begonnen en de witte kerstbomen zijn in trek..

Once in a lifetime, jullie zullen wel denken! Deze week hebben we een spannende nacht beleefd. Om de cultuur echt goed te leren kennen en ons te kunnen verplaatsen in onze kinderen, wilden we een nachtje in de township slapen. Dit hebben we geweten.. We werden hartelijk ontvangen door een familie van 3 gezinnen die naast elkaar wonen in shacks. (zie filmpje) Eerst maar eens even een kijkje binnen nemen, aangezien we steeds nieuwsgieriger waren geworden naar de leefruimte in een shack. Deze shack is opgedeeld in 2 delen. Een mini woonruimte met 2 kleine banken, koelkast, fornuisje en een slaapkamer. Wij kregen 2 bedden toegewezen, deze waren van hun kinderen. Ze slapen met z’n allen  in deze ruimte. We hadden al gehoord dat het drankgebruik in de townships erg groot is, hierdoor is ook het probleem ontstaan dat veel kinderen geboren worden met een alcohol syndroom. Wat betekent dat veel kinderen minder goed kunnen leren, we hebben dit zelf ook ervaren met een paar kinderen. Zelf kregen we al gelijk een glas vodka aangeboden. Het lastige hieraan is, is dat het ook onbeleefd is om dit af te wijzen. Jullie weten natuurlijk dat wij niet vies zijn van een drankje.. Maar onder deze omstandigheden was het beter om af en toe te nippen. Scheelde ons ook weer een wandeling naar de ‘buiten wc’ ;). We zijn lekker gaan spelen met de kinderen en hebben goede gesprekken gehad met Maria, haar familie en vrienden. ’s Avonds zaten we met 10 man in ons kleine vertrekje, kids op schoot. Dit hadden wij weer: alle stroom viel uit! Stroom? Ja, dit wordt illegaal afgetapt. Er was ergens een kink in de kabel en dit betekende dat de hele buurt zonder licht zat. Gezellig met kaarsjes verder. Maria was ondertussen lekker aan het braaien en om half 10 kregen we een bordje met eten. De nacht was bijzonder, we sliepen onder een golf platen dak met boven ons de elektriciteitsdraden. Je hoort alles kraken, de straathonden snuffelen aan de shack en een snurkende Afrikaan. We werden heerlijk wakker met 2 zwarte kindjes naast ons. Wat een beleving! We zijn erg blij en dankbaar dat we deze kans hebben gehad. We kunnen ons nu veel beter in de cultuur inleven. Maar wat we al zeiden: once in a lifetime!

Op Kleinschool lopen we elke dag weer fijn naar binnen. 6,5 week werken op deze school geeft een verbonden gevoel. Afgelopen week waren er 2 meisjes die elke dag op ons aan het wachten waren. Gedreven kindertjes die écht wilden leren! Verder hebben we uit de klassen nog andere kinderen kunnen halen, alle kleine beetjes helpen. Aankomende week is de laatste week voordat de zomervakantie begint, veel kinderen hebben daar niet echt zin in. Tijd om te werken en veel thuis te zijn.. Onze drukkies zijn nog lang niet op hoor! Heerlijk om die kinderen elke dag even een drukkie te geven.

Deze week moesten we ons ook een dagje opstellen als directrices. Studenten van Greenville, in de leeftijd van 19-57 jaar, moesten sollicitatie gesprekken oefenen. Greenville is ook een project van Ready4life, ze begeleiden daar de computerclass & life skills. Wij gingen de sollicitaties bij ze afnemen. Wat waren ze zenuwachtig, een aantal vonden het een hele opgave. Voor ons Engels was het natuurlijk ook een uitdaging ;) De studenten hadden zich keurig gekleed. Wat ons opviel was dat veel studenten met mensen willen werken en ze de samenleving graag willen veranderen. Ze hadden grote toekomstplannen!

Afgelopen zaterdag gingen we met onze huisgenootjes, Michelle en Christa, richting het stadion. Hier werd een dag voor kinderen uit de townships georganiseerd door POPS foundation (People Opposing Poverty in Society). Wij gingen namens Ready4life een bijdrage leveren. 300 kinderen schminken! Wat een feest was dat!! Vlinders, lieveheersbeestjes, piraten en tijgers. Het was genieten om de kinderen zo blij te zien. Na het schminken mochten we nog een kijkje nemen in het stadion van PE, het Nelson Mandelabaai Stadion. Dit is gebouwd in 2010 voor het WK. Nederland heeft hier de kwartfinale tegen Brazilië gespeeld.

We beginnen behoorlijk van de natuur in Zuid-Afrika te houden, dus was het weer tijd voor een natuurpark. Kragga Kamma! Samen met onze huisgenoot, Ralph zijn we dieren gaan spotten. Giraffe, neushoorn, wilde zwijnen, struisvogels, springbokjes (de bekende antilope van Afrika), buffels.. & we werden omringt door 6 wilde cheeta’s! Onze mannelijke huisgenoot vond dit iets minder grappig dan wij dat vonden…

Zondag hebben we onze laatste dienst in Father’s house gehad. Er hing een warme kerstsfeer. We gaan de kerk missen! Met verschillende culturen bij elkaar die in dezelfde God geloven is erg bijzonder.

Aankomende week gaan we onze lesboxen overhandigen aan Ready4Life. In het volgende blog vertellen we jullie hier meer over, ook over de rest van ons opgebrachte geld. Jammer genoeg moeten we afscheid gaan nemen van de lieve collega’s, huisgenootjes, Kleinschool en Port-Elizabeth. Maar vanaf vrijdag staat ons ook een heerlijk weekje vakantie in Kaapstad te wachten!

Een hele fijne week allemaal!

Veel liefs en een drukkie van ons

1. Karin Kas:
    Lieve meiden,
    Wat een belevenissen weer! Leuk om te lezen. Hele ervaring om een nachtje in een township mee te maken. Fijn dat jullie er wat voor de kinderen hebben kunnen betekenen. Geniet van jullie vakantie in het mooie Afrika! Nog een hele goede fijne tijd!
    Liefs en een knuffel
    Karin, ook van Jan
  2. Albert en Evelien:
    2 december 2013
    Hoi meiden, wat een prachtig verhaal weer. Maar goed dat wij hier thuis niet wisten dat jullie in de township gingen logeren want dan hadden wij geen oog dicht gedaan denk ik.... Wel heel dapper dat jullie dat gedaan hebben. Verder wensen we jullie nog een fijne laatste week in PE, een veilige vlucht naar Kaapstad en nog heel veel plezier daar. Hier wordt er eind van de week sneeuw voorspeld dus geniet daar nog maar van een heerlijk zonnetje... Heel veel liefs en een dikke knuffel voor jullie
  3. Arice:
    2 december 2013
    Wauw! Wat ontzettend gaaf om allemaal te lezen meiden! Wat een mooie ervaringen doen jullie op en wat mogen jullie trots zijn op alles wat jullie daar al gedaan hebben!! Geniet nog van de laatste tijd! Liefs Arice
  4. Inge:
    2 december 2013
    Hey, wat leuk om jullie verhalen te lezen! En wat maken jullie ontzettend veel mee zeg! Klinkt echt super gaaf allemaal! Geniet er nog even van! Liefs Inge
  5. Joël:
    2 december 2013
    Wederom een tof verhaal! Tijd vliegt natuurlijk als je het naar je zin hebt! Geniet nog van de laatste belevenissen daar!
    groetjes, Joël
  6. OPA EN OMA v VOSKUILEN:
    2 december 2013
    H0i ,stoere meiden .weer een spannend reisverhaal. Wat jullie meemaken is ongelooflijk .Wat zullen jullie de kinderen missen.
    En al die bijzondere uitstapjes met dat autootje van jullie .
    Geniet nog heerlijk van het weer daar ,want hier word het koud .
    We denken veel aan jullie .
    Dikke zoen en knuffel van ons liefs OPA en OMA XXXXXXXXXX
  7. Anton Verstoep:
    3 december 2013
    Dear friends, bij het lezen moest ik denken aan het lied dat jullie misschien ook kennen van M.W. Smith (o.a. Op Toonhoogte 313):
    Friends are friends forever, if the Lord's the Lord of them.
    And a friend will not say: 'never', cause the welcome will not end.
    though it's hard to let you go, in the Father's hands we know
    that a life time's not too long to live as friends.
  8. Wilma:
    3 december 2013
    Dag lieve schatten,
    Wat een beleving die nacht in de township!
    Ik geniet van jullie prachtige verhalen!
    Jullie nog een weekje genieten van de vakantie!
    Liefs,
    Wilma
  9. Rianne v R:
    4 december 2013
    Slapen in de Township. Zo te lezen is dat een hele bijzondere ervaring geweest. Hebben jullie wel een oog dicht gedaan?
    Wat vliegt de tijd voorbij..succes met het overhandigen van de lesboxen. Daar kunnen ze maar mooi weer verder mee!

xxx
  10. Familie verhoef:
    5 december 2013
    Hoi liewe meissies,

Wat een verhalen weer over jullie belevenissen. Wat zullen jullie het straks saai vinden als je weer thuis bent.....
    En Safera, dronk je PURE vodka in de township?
    Jullie nog fijne laatste dagen daar en een hele fijne vakantieweek.
    Groetjes,
    Fam. Verhoef
  11. Anita:
    5 december 2013
    Wat bijzonder, wat liefdevol en wat waardevol allemaal! Sluit alle ervaringen in jullie harten. Trots!

Geniet in Kaapstad! Wat ben ik BLIJ als ik jullie weer vast heb!
    XXX
  12. Jan Kas:
    6 december 2013
    Dag Henriette en Safera,
    Bijzonder al die verhalen en ervaringen met cultuur en natuur in een ver ongekend land. Zeker als je een nacht doorbrengt in een township besef je een beetje beter hoe de mensen er leven. Prachtig die foto's van het landschap.
    Is toch snel gegaan, jullie project. Je hebt wat voor de kinderen en het onderwijs daar kunnen betekenen.
    Nog een goede vakantieweek gewenst. Heel bijzonder juist nu Zuid-Afrika afscheid neemt van Madiba (Nelson Mandela). Waar was je toen....?
    hartelijke groeten, ook namens Karin
  13. Ben en Francijn:
    6 december 2013
    Hallo daar,

Heel leuk en boeiend om te lezen over al jullie ervaringen daar. Wij zien momenteel ook veel over Zuid-Afrika op tv door het overlijden van Nelson Mandela. Lijkt ons heel speciaal om daar nu te zijn, met alle herdenkingen en voorbereidingen voor het afscheid van zo'n bijzondere man. Daar wordt nu wel geschiedenis geschreven en daar maken jullie toch even deel van uit. Moet een bijzondere ervaring zijn. Geniet nog van jullie laatste week daar.
    Hartelijke groet,
    Francijn en Ben